En skuespilleroverenskomst, der afspejler scenekunst i 2021

 In Uncategorized @da

Mødekalenderen er fyldt, for forhandlingerne med Dansk Skuespillerforbund om én samlet overenskomst for teatrene er i fuld gang. Og det er noget af en proces; alle dele af de nuværende 3 overenskomster tages på skift ned fra hylderne, vendes, drejes og vendes igen. Et stort arbejde, der ikke bare betyder, at alle områder støves og pudses af, men også at der åbnes op for nye sager på hylderne. Er det overhovedet al det arbejde værd? Er det i teatrenes interesse?

I seneste nummer af Skuespillerforbundets medlemsblad Sceneliv har forbundet fået den gode idé at interviewe formand Benjamin Boe Rasmussen og hans forhandlingsteam. Vi lader os gerne inspirere af gode idéer og har derfor sat formand Lars Sennels og teaterdirektør Mette Wolf – begge medlem af Dansk Teaters forhandlingsudvalg – i stævne sammen med forhandlingsleder Charlotte Bach for at høre, om ikke der er grund til bekymring, når tre overenskomster bliver til én. Er der nu risiko for, at resultatet viser sig at blive højeste fællesnævner?

Hvad er formålet med at slå de nuværende overenskomster sammen til én? 

Mette Wolf: Der er en del praktik i det. Det er simpelthen nemmere. For det første er det enklere bare at skulle slå op ét sted. Både for skuespillerne og for os. Men det er jo også fordi, vi ser samarbejdsproduktioner oftere nu. Vi samarbejder ganske enkelt mere. Grænserne udviskes. 

Lars Sennels: Ja, det er jo direkte et krav i vores rammeaftale. Det kommer derfor også oppe fra. Men det handler klart også om forenkling og fleksibilitet. Og ja, på et tidspunkt kommer der så mange lapper på et par busker, at du er nødt til at købe nogle nye. 

Mette Wolf: Vi vil gerne stå ved, at vi er gode, moderne arbejdspladser ved at have en overenskomst, der følger med tiden. Det helt store håb er, at vi får en overenskomst, der i højere grad afspejler den måde, vi producerer teater på i dag. En aftale, der er fleksibel og som åbner for at kunne producere på andre måder end de traditionelle formater. Det kan være forestillinger, der er produceret på kortere tid, som spiller i kortere tid. 

Vil én fælles overenskomst ikke blot betyde, at alle skal leve op til højeste krav fra de nuværende aftaler?

Lars Sennels: Det er jo vigtigt at gøre sig klart, at vi taler om at komme overens i disse forhandlinger. Altså der vil være kompromiser – og det betyder, at nogle sikkert vil være mere glade end andre på forskellige områder.

Mette Wolf: Man vil have givet på et område, hvor man forhåbentligt så har fået på et andet.

Charlotte Bach: Vi håber, at den gode dialog, vi oplever mellem DSF og Dansk Teater nu, kan give et balanceret resultat, hvor der er kompromiser på forskellige områder. Der er helt klart også nogle kameler, der skal sluges hos begge parter. Men forhåbentlig bliver det samlede billede – den nye overenskomst – så god en balance, at begge parter kan se sig selv i det.

Lars Sennels: Ja, målet er, at begge parter vil opleve at have givet lidt og fået noget til gengæld.

I taler om, at 75-dagesreglen bliver lagt i graven, men at lønnen sættes op. Hvordan vil det hænge sammen? 

Lars Sennels: Det vil give os alle sammen noget, hvis vi kunne ansætte i kortere perioder. Det være muligt at skabe nye formater, reagerer hurtigere på vendinger i samfundet – det vil være en add-on; ekstra jobs til skuespillere oveni de nuværende.

Mette Wolf: Vi oplever, at det at være skuespiller har forandret sig. De får tilbud om film, tv-serier og alle mulige andre ting, derfor kan det være svært at binde sig for en 75-dages periode eller mere. De vil gerne lave teater, men også gerne andet.

Lars Sennels: Ja, og det vil vi gerne se på. Og det betyder så nok, at vi må give lidt i den anden ende.

Mette Wolf: Fleksibiliteten er så vigtig og afgørende for vores forretning. Vi er sat i verden for at lave gode teaterforretninger, og vi kan se, at den manglende fleksibilitet hindrer os i at skabe de bedste rammer. Så må det koste lidt for at sikre fleksibiliteten.

Man kunne forestille sig, at et ønske fra skuespillerne om mere ”normale” arbejdsvilkår, f.eks. om mere sammenhængende fritid. Vil det gøre det svært at planlægge prøveforløb mv.?

Mette Wolf: Hvis vi vil være moderne arbejdspladser, så må vi også kunne udfordre nogle af de traditioner, der har eksisteret om, hvordan man producerer scenekunst. F.eks. at der kun er 1 ugentlig fridag gennem et langt ansættelsesforløb. Hvis prøvetidsreglerne, der i nogle af overenskomsterne i dag er 1000 år gamle, kunne gøres mere fleksible.

Hvorfor er det centralt at få reguleret musicalområdet?

Mette Wolf: Der er her behov for at definere genren og behov for at se på, hvem i vores medlemsskare, der kan blive omfattet af særlige musicalregler. Hvad er en musical? Det skal vi have sat på plads, og hvor adskiller musicals sig fra anden scenekunst i produktionsprocessen og spilleperioden.

Lars Sennels: Ja, det er dét, der fylder for os lige nu. Det er et stort ønske fra Skuespillerforbundet, at vi ser på musicalområdet. Det vil vi gerne forsøge at imødekomme. 

 

Hvornår regner I med, at der kan være et resultat af forhandlingerne?

Charlotte Bach: Vi har i perioden fra marts til nu haft mere end 14 heldagsforhandlingsmøder – og er ikke i mål endnu. Men vi satser på at have den store skitse klar inden sommerferien.

 
Hvordan går det med OK-forhandlingerne med Dansk Skuespillerforbund? Læs interview med Dansk Teaters forhandlingsudvalg.
X