Kulturmonitor: “Misvisende”, “pynt på CV’et” og “en smule rystet”: Kulturministers udmelding om sparekrav møder kritik

In Dansk Teater i medierne
roskilde_joymogensen_web

Kulturmonitor, 30.09.2019

Regeringen ønsker at droppe omprioriteringsbidraget på de kunstneriske uddannelser, folkehøjskolerne og Det Kongelige Biblioteks Universitetsbibliotek fra 2020. Men øvrige aktører i dansk kulturliv, som er omfattet af sparekravet, kritiserer kulturminister Joy Mogensen for sine udmeldinger.

Louise Stenstrup udtaler til Kulturmonitor: “Når Joy Mogensen skriver på Twitter, at en række kunst- og kulturinstitutioner “står til at undgå” omprioriteringsbidraget, når regeringen på onsdag fremlægger sit udspil til finanslov, er det vist en sandhed med modifikationer. For det er mildest talt at pynte på CV’et og misvisende at fremhæve blandt andet egnsteatre, som nogle af dem, der nu vil undgå omprioriteringsbidraget, når de aldrig har været omfattet af besparelserne.”

“Det er en rigtig dårlig situation for Socialdemokratiet – og også for den nye kulturminister –  at man i valgkampen har slået sig op på at ville afskaffe omprioriteringsbidraget på kulturområdet, og nu må man så trække i land. Men det er selvfølgelig positivt, at de kunstneriske uddannelsesinstitutioner bliver fritaget for omprioriteringsbidraget,” siger Louise Stenstrup og kalder det katastrofalt for teatrene, som er producerende.

“De skal have mennesker på scenen, og de skal have mennesker bag scenen – ellers er der ikke nogen forestillinger til publikum – og derfor er der en naturlig grænse for, hvor meget mere man kan spare, hvis ikke publikum skal møde en tom scene,” siger Louise Stenstrup.

“Mit håb var, at vi med Joy Mogensen fik en kulturminister, der var mere visionær og som på samme vis som det er tilfældet i Norge, ser kunst- og kulturinstitutionerne som bærende elementer for det demokratiske og lige samfund, som vi kender i dag. Det, kulturinstitutionerne kan, er at være samlende og bærende for de værdier, der binder os alle sammen i en tid, hvor netop dét er truet både nationalt og internationalt,” siger Louise Stenstrup.

X