Scenekunstinstitutioner har den højeste andel af unge publikummer ifølge ny undersøgelse
22. januar 2024 / Dansk Teater

Scenekunstinstitutioner har den højeste andel af unge publikummer ifølge ny undersøgelse

Det viser en spritny rapport, Applaus netop har udgivet. Her har de på tværs af fire brancher, teatre, museer, spillesteder og klassiske koncertarrangører, undersøgt og kortlagt 190 kulturinstitutioners arbejde med publikum og data. Af de 190 kulturinstitutioner deltog hele 56 scenekunstinstitutioner. Resultaterne viser bl.a. at scenekunstinstitutioner har den højeste andel af unge besøgere blandt de adspurgte kulturbrancher (mellem 20 og 30%).

Undersøgelsens formål er at kortlægge arbejdet med publikumsudvikling og -data på tværs af museer, scenekunstinstitutioner, rytmiske spillesteder, orkestre, ensembler og koncertarrangører. Af de 190 var 56 scenekunstinstitutioner repræsenteret. 

Rapporten er den første af sin slags og giver et værdifuldt indblik i kulturinstitutionernes arbejde med publikumsudvikling.

Derudover viser undersøgelsen at:

 

92 % af 190 kulturinstitutioner svarer, at de arbejder med publikumsudvikling 

  • 92 % af de 190 deltagende institutioner svarer, at de arbejder med publikumsudvikling, og 8 % gør ikke. Dette resultat er det samme for alle fire brancher (+/- 1 %).  
  • En nedskrevet publikumsudviklingsstrategi fordobler sandsynlighed for at kende antallet af nye publikummer i den seneste sæson. (34% for institutioner uden en strategi og 67% for institutioner med en strategi).
  • At nå ud til nye og underrepræsenterede publikumsgrupper er den højest prioriterede årsag for scenekunstinstitutioner. 
     

Mere end to tredjedele segmenterer deres publikum   

  • 72 % angiver, at de segmenterer deres publikum, hvor scenekunstinstitutioner, rytmiske spillesteder og museer oftest bruger aldersbaseret segmentering som segmenteringsmodel.  
  • Dog anvendes segmentering sjældnere i scenekunst (57%) end i andre brancher 75%+) 
     

4 ud af 5 arbejder med unge som målgruppe, dog de fleste kun i generelle træk – og næsten hver femte institution kender ikke antallet af unge publikummer  

  • 83 % af alle institutioner angiver, at de arbejder med unge som et publikumssegment 
  • Scenekunstinstitutioner har den højeste andel af unge besøgere blandt de adspurgte kulturbrancher (mellem 20 og 30%)
     

Institutioner med høj omsætning arbejder mere intensiv med publikumsudvikling og data  

  • Blandt scenekunstinstitutioner og rytmiske spillesteder såvel som museer angiver de fleste, at de evaluerer deres publikumsudviklingsarbejde på basis af egne observationer eller opgør antallet af solgte billetter.  
     

Langt de fleste ser sig mindst i nogen grad klædt på til at arbejde med data  

  • 82 % føler sig i nogen grad, i høj grad eller i meget høj grad klædt på til at anvende data i deres arbejde. 18 % angiver i mindre grad eller slet ikke.  
  • Scenekunstinstitutioner og rytmiske spillesteder (hhv. 93% og 92%) angiver, at de oftest bruger billetdata som datatype, hvorimod klassiske musikaktører og jazzensembler (100%) såvel som de rytmiske spillesteder (94%) oftest benytter Facebook- og Instagramdata.  

 

Find hele rapporten her
 

Undersøgelsen er udarbejdet af Applaus i samarbejde med Dansk Teater, DEOO, Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner, Dansk Live, ODM samt genreorganisationerne ROSA, Tempi, JazzDanmark og Art Music Denmark.  

Denne side bruger cookies til login/brugerstyring og i nogle tilfælde til videoafspiller.

For at video fra Youtube virker, skal du vælge alle cookies

Du kan altid slette cookies ved at klikke ind i din browsers indstillinger

Accepter funktionelle cookies Accepter alle cookies